close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עו"ד אסתר שלום - הסכם גירושין

מערכת שורשי אב, תשפא19/07/2021

תהליכי גירושין יכולים להתמצות בהסכם גירושין. הסכם גירושין הוא סך התנאים הקיימים, אלה שהוסכמו בידי שני הצדדים על שלל נושאים הנוגעים לנושא משק הבית. מדובר על ארגון מחדש של תחומי האחריות בין המתגרשים, בין אם בתחום מזונות, משמרת משותפת ותחום רלוונטיים אחרים

תגיות:
צילום: canva
הגישה הנכונה לענייני הסכם גירושין
הסכם גירושין טוב הוא זה שנחתם בדרך של שלום. באם שני הצדדים פתוחים לדבר, פתוחים ליצור משהו טוב יותר עבור עצמם – התחרותיות, האיבה, הניסיון "להשיג", מיותר הוא. שכן בסופו של דבר, סביר ששני הצדדים רוצים ליצור את החיים ההרמוניים והעשירים ביותר עבור עצמם. בין אם יש להם ילדים ובין אם הם יוצאים לדרך משלהם. תהליך משפטי שמוביל להסכם גירושין שכזה, יכול להיות מלווה בעורכת דין, המעניקה מעטפת משפטית מלאה המותאמת במדויק לצרכי הלקוח.

אמנם, הוכח כבר שאין כזה דבר חשיבה מחוץ לקופסא (לפי הספר: "לחשוב
צילום: canva
בתוך הקופסא"), שכן חשיבה יצירתית כנראה יכולה להתרחש רק בתוך קופסא מוגדרת – ועם זאת, מתבקשת שתהיה פתיחות למצוא פתרון יצירתי. יצירתיות היא תמיד יצירה, ויצירה היא תמיד לטובת הכלל. ובאם אפשר ליצור הסכם גירושין יצירתי, שנוצר לטובת כולם – הרי שכולם מרוויחים ומקבלים את המשאבים והתמיכה להמשך הדרך.

הסכם גירושין: ליווי משפטי
כך או כך, באם שוקלים על קבלת שירותיה של עורכת הדין אסתר שלום בעבור יצירה של הסכם גירושין, הרי שאולי יהיה נבון לקחת את שירותיה של עורכת דין נבונה, אינטליגנטית, שרואה את השלם. שרוצה את הטוב עבור הכלל, מאשר "להשיג משהו", או לייצר תוצאה מוגדרת. אלא מבינה מה נכון, מה חשוב ובונה אותו בהתאם. יתרה מכך, אפשר שיהיו לה אחוזי הצלחה גבוהים בפן המשפטי, ניסיון עשיר ומעמיק, מקצועיות עומק (מבינה את הניואנסים המשפטיים לעומקם ויודעת לעשות בהם שימוש יצירתי), ושיהיה לה חשוב לעזור ללקוח לייצר מציאות מיטיבה יותר.

מעבר לזה, נמליץ גם על היכולת לנהל טיפול משפטי ממוקד ויעיל – המותאם אישית ללקוח. מתוך כך שהיא באמת מתעדכנת בכל פסיקה ופסיקה, ותקדים בעולם המשפטי. כך שהיא יודעת איך "לקשור קצוות", להתאים ללקוח את מה שמתבקש עבור תיק כזה או אחר ולקחת אותו על גל של יצירה והשראה עבור תוצאות מיטיבות ביותר. וכמובן, שתהיה לה את הנכונות, הרצון, הנעימות והיכולת להיות שם באופן אישי, בזמינות וכמובן – בפניות.

שכן, בסופו של דבר, בתהליך של הגדרת הסכם גירושין, המטרה היא ליצור דבר מה אופטימלי. חשוב שעורכת הדין תבין איפה הלקוח עומד, הן מבחינה משפטית, והן מבחינה רגשית. זאת כדי לתמוך, להחזיק את היד באופן המתאים ולעזור לתמוך את המשך הדרך עד השלמת התהליך, יהיה אשר יהיה.

מהו הסכם גירושין?
הסכם גירושין, הוא הרי הסכם שמראה מה הם התנאים לסיום הנישואים והיחסים בין בני זוג. יש בו הן הסכמה לגירושין והן הסכמה לנתינת גט מבחינה הלכתית. כמו גם הסדרה של ענייני גירושין שונים, כמו חלוקת רכוש, תשלומי מזונות, חלוקת משמורות, הסדרי ראיה וכיוצא בזה. כדי לאשרר הסכם גירושין, לפי ראות החוק יש עניין לצרף אישור בית דין רבני או אישור בית משפט לענייני משפחה. הדבר מובע בתקנות של סעיף 2 לחוק יחסי הממון (התשל"ג-1973).

הסכם גירושין בדיון המשפטי
כך, שבאם הסכם גירושין מוצג לפני בית הדין הרבני או בפני בית המשפט לענייני משפחה – ייתכן מאוד שהם יעצרו רגע וייבדקו מה קורה איתו. האם שני הצדדים החליטו על ההסכם מרצונם המלא? האם הם הבינו את המשמעויות והתוצאות שלו? האם ההסכם תומך ומיטיב עם הילדים המשותפים? אלו, ושאלות אחרות, כמו יכולות לעלות לעיני רוחם של הדנים בדבר אישור הסכם גירושין בעת שהובא אליהם לעיונם ואישורם.

בעת שאישר בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני את הסכם הגירושין, הפך אותו הסכם גירושין לחוזה לכל דבר בעל תוקף חוקי. על כן, מדובר בהסכם, או מסמך חוקי שניתן לאכוף לפי דיני החוק.

נהלים באישור הסכם גירושין
כדי לאשר הסכם גירושין, אפשר לפנות למזכירות של בית הדין הרבני או למזכירות של בית המשפט שתחום שיפוטו הוא כנראה אזור המגורים הנוכחי של שני הצדדים (באם עדיין מתגוררים יחדיו), או מקום המגורים המשותף האחרון, באם הייתה פרידה פיזית. במזכירות זו תהיינה האפשרות לפתוח תיק לאישור הסכם גירושין.

אפשר שיהיו בקשות מסוימות לטובת אותה פתיחה, ואפשר שהן יכלול מסמכים שונים. לא נרצה להיכנס לנושא זה כעת, כמו גם אפשר שיתבקש לצייד מסמכים שונים עבור כל סוג מזכירות. אלא נציין בקצרה שיהיה מדובר בהעתק הסכם גירושין חתום, העתקי תעודת זהות כולל ספחים מעודכנים, אישור בדבר תשלומי אגרה, וכן הלאה מסמכים לפחות עבור בית הדין הרבני. ועבור המזכירות בבית משפט לענייני משפחה אפשר להביא בקשה משותפת של שני הצדדים לאישור גירושין, ושלל מסמכים אחרים.

אישור הסכם גירושין על ידי ערכאה משפטית / שופטת
לאחר ששלבים אלה ואחרים הושלמו, אפשר שבית המשפט או בית הדין יקרא לצדדים לדיון בבקשה לאישור הסכם גירושין. מתבקש להגיע עם תעודות זהות. הדיון נעשה בדלתיים סגורות, בנוכחות שני הצדדים ובאי כוחם. באי הכוח יכולים להיות עורכי דין או טוענים רבניים.

בשלב זה בית המשפט או בית הדין הרבני ישתדל לעשות את שלו כדי לוודא שהצדדים מבינים את משמעויות ההסכם, שהם מבקשים אותו ממקום צלול ובהיר כמו גם יודע את עצמו, ושההסכם מיטיב עם הילדים לפחות במידה כלשהי שנראית להם מתאימה. באם בית המשפט או בית הדין יניחו ואף יגידו כי יש עניין ומקום לתקן משהו בהוראות וסעיפי ההסכם, אפשר שהם ינחו על כך. אפשר שבית המשפט או בית הדין הרבני יתנו את האישור של הסכם הגירושין בהשלמת השינויים, לפחות כשלב מקדים להמשך ההתדיינות.

באם הסכם גירושין אושר על ידי בית דין רבני, אפשר שהוא יקבע גם מועד לטובת עריכת גירושין וסידור גט. באם אושר על ידי בית משפט לענייני משפחה – יתבקש להגיש את הסכם הגירושין המאושר על ידו גם לבית דין רבני לטובת עריכת גירושין וסידור הגט.

האם ואיך ניתן לתקן או לשנות הסכם גירושין?
באם רוצים לערוך אי אילו שינויים בהסכם, או לתקן הסכם גירושין לאחר שאושר, ייתכן שיתבקש לגשת שוב לערכאה שיפוטית. שיכולה להיות בית דין רבני ויכולה להיות בית משפט לענייני משפחה – הערכאה שאישרה את ההסכם מלכתחילה (אם כי אפשר לבדוק באם זה המצב או שישנם סייגים קיימים המאפשרים פנייה מחודשת לגורמים אחרים). ובשלב זה פשוט להגיש פניה עם בקשה לשינוי או תיקון הסכם גירושין. ייתכן שיתבקש להוכיח שקיימת עילה המצדיקה את השינוי. אולי באם התרחש "שינוי נסיבות מהותי", מאלו שהתקיימו במסגרת ההסכם. ייתכן שעזרתה של עורכת דין יצירתית וחכמה יכולה לעזור כדי להדגים את שינוי הנסיבות, באם הדבר רלוונטי, מתאים ונכון.

האם ניתן לבטל הסכם גירושין?
באופן דומה, ניתן גם לבטל הסכם גירושין, גם לאחר שאושר. זאת מתוך פנייה לערכאה השיפוטית הרלוונטית, ולהוכיח קיומה של עילת ביטול המצדיקה. מדובר על עילות ביטול של הסכמים רגילים לפי דיני חוזים. אפשר להתייעץ, כאמור, עם עורכת דין מתאימה כדי להיווכח באפשרויות השונות הזמינות לשם כך.
עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204
טלפון: 052-970-6731
ester-law.co.il
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה